Direktlänk till inlägg 17 februari 2017

Min andra resa till Palestina. Uppsatsen.

Av alfie - 17 februari 2017 21:00

Det är snart två år sedan jag kom hem från Palestina. Jag är osäker på varför jag inte kommit mig för att skriva om de sista veckorna förrän nu. Ett minskat läsintresse som visade sig i statistiken vill jag minnas. Jag skrev ingenting i dagboken under mina sista två veckor och det är inte mer svårförklarat än att jag inte var på några föreläsningar eller spännande utflykter att redogöra för. Det lilla jag har kvar att skriva är med andra ord hämtade ur minnet.


Det blev ingen uppsats. Det är lite mitt fel, lite snubben som lovade att hjälpa migs fel och även den israeliska arméns fel. Detta i kombination med otur gjorde situationen sur.


Först och främst är jag en usel planerare. Det han gå några dagar innan jag tog tag i informantsökandet och när jag väl gjorde det var det Ibrahim som var trög. Så småningom fick jag i alla fall planerat in några intervjuer med palestinska historielärare. Palestinas ekonomi är av många skäl ytterst ansträngd och utbildningssystemet är till stor del beroende av donationer och som i alla andra länder kan mer bemedlade familjer betala för särskilda skolor. FN har ett organ särskilt ägnat åt barn i palestinska flyktingläger (UNRWA). Offentliga skolor och UNRWA-skolor kräver särskilda tillstånd för att man som utomstånde ska få vistas på skolområdet. FN är ett byråkratiskt inferno så den skutan seglade redan innan jag landade och eftersom jag var så trögstartad hann den ansvarige på utbildningsmyndigheten åka iväg på tjänsteresa och hade ingen ersättare. Väldigt Kafkaiskt. Och surt.

Kvar var då privata skolor. Eftersom det inte är Academedia som äger dem hade jag inget emot att hälsa på en sådan och genomförde två intervjuer med ytterst välvilliga lärare. Skolorna i fråga finansierar genom bidrag från olika kyrkor runt om i världen. Och det jag ska skriva nu är viktigt att ha i åtanke i dagsläget: palestinska barn får bättre utbildning i och med kyrkans generösa donationer vilket leder till ökade inkomster och i många fall bättre möjlighter till stipender som möjliggör högskole- och universitetsstudier. Välutbildade kristna palestinier har betydligt lättare att komma in på den internationella arbetsmarkanden än deras muslimska kamrater. Antimuslimska krafter brukar ofta tala om förföljelsen av kristna i Palestina och pekar då på de dalande siffran kristna i området. När jag pratade om detta med Nicola, som är den enda kristna läraren på en muslimsk skola i Beit Jalla, skrattade han högt och länge åt det absurda i att muslimer skulle bete sig illa mot kristna beroende på religion. En palestinier är palestinier och religionen är en privatsak. Den minskade andelen kristna palestinier beror på att situationen i landet håller på att bli ohållbar, och att de har möjlighet att starta om i andra delar.


Nåväl. Efter det första snöoädret i Betlehem på 20 år (som lamslog hela Västbanken under två dagar) ordnade Nicola två intervjuer på sin skola åt mig, även om jag inte hade något tillstånd. Under natten till dagen jag skulle göra intervjuerna kom ett gäng israeliska soldater till det flyktingläger skolan har sitt upptagningsområde och en 17 årig pojke sköts till döds. All verksamhet på skolan dagen efter ställdes in och när jag kom dagen därpå var mina lärare upptagna med att lugna ner eleverna som ville ut och demonstrera för sin döde kamrat. Det säger sig självt att jag inte tänkte pressa några lärare på intervjuer. Detta var min sista dag och jag var tvungen att bege mig till Jerusalem för att kunna åka till mitt tidiga flyg hem. 


Det gick ganska smärtfritt på flygplatsen. De märkte att jag var nervös men jag lyckades övertyga dem om att jag bara varit i Israel så jag slapp obehag. Kamera, böcker och annat olämpligt hade jag skickat hem några dagar tidigare. (När jag hämtade ut paketet några dagar senare märkte jag att det var öppnat och att en souvenir (självklart den dyraste) därför hade gått sönder.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alfie - 16 juni 2017 23:28

Hercules in New York.   Som en riktig fanboy är det självklart inte bara filmerna som är intressanta. Parallellt med filmtittandet läser jag även Total Recall. Arnolds självbiografi. Än så länge har det självklart varit mest träning, hashrökande ...

Av alfie - 16 juni 2017 23:15

Sommaren med Ahhnold.   Årets sommarprojekt, förutom att överleva min åttonde sommar på jobbet är att ta mig igenom samtliga av Arnold Schwarzeneggers filmer. Jag har varit ett superpretto (minus alla konserter jag går på) den senaste tiden och j...

Av alfie - 17 februari 2017 20:15

Dag 10.   Åh fy fan. Det är jättesnart dags för att ta avsked från progamkamraterna. Det är av uppenbara skäl människor jag aldrig hade pratat med under vanliga omständigheter men det kommer ändå kännas märkligt och tomt. Jag gillar mina tanter o...

Av alfie - 14 oktober 2015 20:14

Dag 9. Hebron.   Idag var vi i Hebron, sannolikt den stad på Västbanken som påverkas allra mest av ockupationen. Hebron är - åtminstone på pappret - till 20% kontrollerat av Israel. Vi gick längs huvudgatan i gamla stan och såg israeliska hus lit...

Av alfie - 3 oktober 2015 22:15

Dag 8.   Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mina uppehåll mellan inläggen. Det är ju 8 månader sedan jag var där nere och jag har än så länge bara hunnit skriva om 7 dagar. Jag ska försöka skriva klart inom några veckor. Vi får se hur det bli...

Presentation


Min plattform där jag kan ägna mig åt en lång orgie av självförhärligande, förlöjligande, gubbgrinighet, det-var-bättre-förr-illusioner och politiska kommentarer. Och kanske lite kultur.
Följ mig gärna på Twitter! Där heter jag @mrTyft

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards