Alla inlägg under september 2013

Av alfie - 22 september 2013 22:00

Den här himla sommaren kändes oöverkomlig. Långa dagar, sparsam ledighet och datum. En himla massa meningslösa datum som i både teori och praktik inte betydde ett vitten. Men rätt som det var började min telefon pipa av SMS, facebooknotifikationer och samtal. Det var redan 10 september och jag var 27. Siffran som jag sedan 15 års ålder alltid skämtat om. Åldern då jag i likhet med Morrison, Winehouse, Joplin, Jones, Hendrix och Cobain skulle lägga benen i vädret och gå till historien som ytterligare en klant med taskigt leverne.


Dessvärre/lyckligtvis är jag både musikalist talanglös och har inte ens provat cigaretter. Oavsett, så signalerade årets födelsedag att hösten plöjer sig fram genom landskapet. Snart är det oktober och min resa till Palestina är plötsligt ytterst påtaglig. Det är inte längre någonting som jag bara snackar om. För första gången i mitt bortskämda liv lämnar jag min trygghetszon. (Om en inte räknar den där dejten jag gick på i gymnasiet) Jag skulle tro att utomhuskonserten med Pearl Jam i Berlin 2009 tillhör det farligaste jag företagit mig hittills.


Så vad har egentligen hänt sedan jag slog mig för brösten och beställde flygbiljetterna och anmälde mig till JAI?

Konflikten i Syren har eskalerat och en militär intervention av någon yttre militärmakt är väl i praktiken oundviklig nu. Assad, som verkar kunna toppa de flesta totalt-jävla-dum-i-huvudetlistorna i världen hytter med näven och kommer knappast ge upp sin makt utan att konflikten växer sig större. 


Alltså. Jag är ganska optimistisk av mig, kanske rentav lite naiv av och till, och tar för givet att ingenting kommer hända. JAI har anordnat den här volontärutflykten med exakt samma upplägg i runt 10 år utan att några incidenter inträffat. Västbanken är betydligt tryggare än Gaza, jag är svensk med svenskt pass och det värsta som kan hända är väl egentligen några timmar hos någon nitisk snut och en tidigarelagd flygresa hem.


Så, för att slutligen komma till det här inläggets slutkläm:

  I samma veva som köpte flygbiljetter började jag även följa en del palestiniaaktivisters och intresseorganisationers twitterkanaler. Det händer saker hela jäkla tiden. De flitigaste twittrarna är @IsmPalestine.


Några axplock: (Eftersom jag är lat och inte orkar översätta)


Israeli forces are invading the H1 area in and shooting teargas, sound grenades and plastic coated steel bullets.


All Palestinian shops have been closed down by Israeli forces and clashes are ongoing in the market and checkpoint 56.


NOW: Palestinian man was taken by Israeli border police violently and is being held blindfolded at checkpoint 56.


Israeli settlers are currently attacking Palestinian farmer on his farm in Khan Luban near .


clashes in Hebron continue. Soldiers arrest people all over the city. Settlers abuse the situation to attack palestinians


Presentation


Min plattform där jag kan ägna mig åt en lång orgie av självförhärligande, förlöjligande, gubbgrinighet, det-var-bättre-förr-illusioner och politiska kommentarer. Och kanske lite kultur.
Följ mig gärna på Twitter! Där heter jag @mrTyft

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards