Alla inlägg under november 2012

Av alfie - 30 november 2012 17:47

Idag tröttnade jag på mänskligheten. Igen. På många platser i Göteborg finns det så gott som alltid ett gäng hemlösa/tiggare/gatumusikanter. De allra flesta bemödar sig inte ens med en blick eller ett förklarande ruskande på huvudet. Jag kan själv tänka mig att tiggeriet tär en del på självförtroendet, men att inte få behålla någon som helst värdighet är löjligt.


Eftersom det är kallt som Sibirien och Sverige förmodligen kommer kasta iväg 20 afrikanska länders sammanlagda BNP på mat, godis och trams inför julen ville jag se hur snabbt man kan mobilisera det svenska folket. Via Twitter och Facebook finns nu kampanjen 10-kronor-till-de-hemlösa-dagen. Hur många kan tänka sig att lägga en sketen tia för att ge en hemlös person möjlighet att äta lite? Och hur effektivt kan Facebook vara när det gäller att engagera folk? Nu är det tre veckor kvar, eftersom jag valde lönedagen i december. En av de köpstarkaste dagarna. Hur många kommer säga "kommer inte"?


Intressant. Skrämmande. 


http://www.facebook.com/events/422977737757636/


Jag återkommer med resultatet



Av alfie - 28 november 2012 14:00

Bara för att jag inte skrivit något den senaste veckan innebär det inte att samhället blivit bättre, eller att det inte finns folk som jag irriterar mig på. Det handlar väl snarare om tidsbrist och i viss mån en så kraftig frustration att koncenctrationssvårigheter infunnit sig.


Dagens moralpredikan kommer bli om de totalt oförklarliga prioriteringar som genomsyrar det svenska elitsamhället.


Den största symbolen för Sveriges klasskillnad är för mig RUT- och ROT-avdragen. Tillsammans med den sänkta krogmomsen infördes de av regeringen för att främja tillväxt och öka sysselsättningen. (Rika människor kan få sina toaletter skurade och låta skattepengar stå för stora delar av kostnaden.) Och högavlönade föräldrar kan numera dra av sina medelmåttiga barns läxhjälp på deklarationen. Istället för att höja den offentliga skolans budget, kan enstaka elever få läxhjälp. Om föräldrarna har råd. Notan betalar de föräldrar som inte har råd.


Smart tänkt.


Eftersom "Nya Moderaterna" är mer av ett arbetarparti än Socialdemokraterna är det säkerligen snart dags att legalisera sexköp (som man givetvis kan dra av på deklarationen) och ta efter Amsterdammodellen med Coffeeshops (som givetvis inte behöver betala mer än 12 % moms för ganjan de säljer) 


Tänk vilket ekonomiskt upplyft ett horsamhälle skulle ha! Fler unga pojkar och flickor skulle få jobb, och med ett schyst rut-avdrag skulle alla gubbar få råd med lite sex, eftersom de inte behöver åka utomlands för att utnyttja småttingar sexuellt. Den svenska (privata) psykiatrin skulle givetvis också få ett uppsving, eftersom alla prostituerade förr eller senare måste gå i terapi. Bert Karlsson hade kunnat utöka sitt imperium med en bordell i Västergötland, så skapar vi jobb på landsbygden också! 


Jag hörde att enbart i Partille avvisades fyra kvinnor och elva barn från kommunens kvinnojour pga platsbrist förra torsdagen. Fyra kvinnor med elva barn som antingen är hemlösa eller tillbaka hos sina våldsamma partners. I samma land där staten subventionerar cocktailpartyn och lusthusbyggande. Det känns inte så fräscht. Men det är klart; misshandlade och socialt utblottade kvinnor röstar knappast på borgarna.


Moderaternas "100 kronor mer i plånboken" gör mig så himla frustrerad. Hade alla arbetstagare betalt 100 spänn extra i skatt per månad hade de här fyra kvinnorna kunnat vara trygga idag. 


Av alfie - 19 november 2012 21:31

Sedär. Det var ju kul att få se samma händelseförlopp i det svenska samhället som min farfar gjorde på 1930:talet: Efter mycket om och men bestämde sig alltså fackföreningarna för att sänka lönerna, öka antalet arbetstimmar och höja pensionsåldern. VD:n biter också i det sura äpplet. Nu skall han bara tjäna 8 miljoner istället för 10. Ett föredöme för alla seriösa ledare. "Facket tar sitt ansvar" säger han. "Du är en hycklande idiot" säger jag. Mer om SAS-haveriet läser ni här.


Efter händelserna i Ådalen blev det ju faktiskt bara bättre i Sverige. Istället för en ökad fascism utvecklade vi folkhemmet och socialdemokratin lade grunden för ett fiffigt välfärdssystem som hållit ett flertal ensamstående mammor på fötter, räddat livet på tusentals låginkomstagare och gjort att även fattiga ungdomar kunnat läsa på universitet. Ni vet, sådana där kommunistfasoner som inskränker alla rättigheter och arbetarnas valmöjligheter!


Jag har väl förvisso ganska svårt för att särskilt många branscher har möjlighet att ta efter SAS-modellen, men det ligger ju i linje med annan utveckling i Sverige. Svenska arbetare som får vara med i facket har för hög lön - förlägg verksamheten utomlands. Svenska ungdomar uppmanas av LO att inte plocka jordgubbar för mindre än minimilön - lura hit utländska, desperata arbetare.


Resten av samhällsutvecklingen är ju inte heller så munter. Lönedumpande, allt fler privatiseringar och ett gäng fascister i riksdagen. 


Jubel, jubel.

Av alfie - 19 november 2012 14:15

För några veckor sedan bloggade jag om saftskallepolisen i Skara som oroade sig över de nybefriade minkarnas väl och ve. Jag har givetvis inte kunnat släppa hela händelsen. (På tal om att tänka för mycket, kolla in hashtagen #mådåligt, ett initiatv av P3, i syfte att synliggör svenska folkets psykiska ohälsa)


Jag läste precis att den berörda farmen var/är kameraövervakad och att jourhavande väktarbolag tar på sig fullt ekonomiskt ansvar. Det innebär alltså att farmarjäveln får 500.000 spänn utan att behöva smutsa ner sina fingar. Jag hade ju helst sett att hen får leva på vatten och potatis ett år för att sedan odla lök som alla andra normala bönder med något himla koll på etik och moral. Vidare resonerar något nytt rikshjon i Skara så här:


"Några hundra djur har hittats, men de flesta befaras dö i frihet."

 

De befaras dö i frihet... Bra ordval. Om nu inte journalistskrället citerat fel. Skaraborgsbygdens lokaltidning är väl förvisso inte känd för sin skandaljournalistik.


Vidare skulle jag vilja raljera över det media gnäll över att SAS kommande dödsrossling. I alla nyhetsfeed pratas det om hur illa det är, och vilket fantastiskt bolag SAS alltid varit. Sedan i förbifarten nämns den 4 gradiga ökning av världstemperaturen som rapporteras här. Idiotin i den prioriteringen är raljerande nog.


En högre temperatur innebär att det blir mindre kaffe producerat! Vem bryr sig då om himla SAS?!



Av alfie - 17 november 2012 22:06

Att tvåtandade, banjospelande trailertrash i Louisianas träskmarker är värdelösa i huvudet vet man vid det här laget: Man orkar ju knappt bli upprörd längre, oavsett om det är en överklassgubbe som hävdar att kvinnokroppen stänger av sin fertilitet vid våldtäkt eller George W Bush.


Nu är det däremot himla Frankrike som, Ugandastyle, halvbokstavligen gått man ur huse för att förändra samhället till det sämre. Frankrike med sin revolution, initiativtagare av kol och stålunionen osv. De borde väl vara lite mer progressiva än så här?


100.000 (etthundrajävlatusen) fransoser gick ut på gator och torg för att demonstrera emot ett förslag som skall tillåta homoäktenskap. Det bästa är det Pär Ström-aktiga uttalandet "Vi är äktenskapofiler, inte homofober"


Du är på en demonstration mot homoäktenskap, inte på anställningsintervju! Vad du kallar dig är skitsamma. Vissa saker är svåra att snacka bort. Fucktard.


Typ, 

"Jag är inte en hustrumisshandlare, jag är bestämd" eller, "jag är inte pedofil, jag är en missförstådd konstnär"


Artikeln i DN ser ni här:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fransk-manifestation-mot-homoaktenskap


Av alfie - 15 november 2012 19:28

Nackdelen med att skriva skolarbeten om twitter är att jag inte kan låta bli att hålla feeden uppe. Det vore ju katastrof, Sandystyle, om världens absolut bästa tweet skulle försvinna, utan att förevigas någonstans i Göteborgs Universitets dammiga arkiv?


Jag, och ungefär hela Sverige, följer Jonas Gardell på twitter. Eftersom han inte är dum i huvudet har han givetvis uttalat sig om SD:s lilla klavertramp. Någon blev förstås svinförbannad "Hur kan man som bög vara antirasist?!" och smädat honom via Twitter. Jag citerar i dess helhet. Avsändaren ville inte vara anonym, men jag namnger ingen. Det blir så dålig stämning då.


 Du är bara ett litet fikus som borde knipa all yee. Förr höllo sig bög på sin kant ( sailor 60 år sen ) sjärtis skötte sinröv

 

 Ni fjärtis ds. ismail arabo söker bara bråk med sina arshlen mulla omar. Fixa erat rövunk och sök inte bråk eller stay mecka.



 Du din snackbög försöker homofilisera landet swe. Där gamla horkarlar gökat i nordanvind - runkat i bland fälten slitet ont.

 

I min analys hade jag givetvis kunna använda de här tweetsen. Textaktiviteterna är ju både berättande, förklarande, argumenterande och beskrivande. De är dialogiska, relativt väl mottagaranpassade och syftet är tydligt. Syntaxen är väl inte helt klanderfri, men intressanta lexikala drag. "Homofilisera" är en fiffig morfologisk konstruktion. Ordvalet "Horkarl" är kanske lite gammaldags, men i sammanhanget okej. Verbet "höllo" är böjt enligt väldigt gamla svenska regler, vilket man inte ser så ofta längre, eftersom kasussystemet försvann någon gång på 1500talet.

 

Avsändaren är uppenbarligen inte helt jävla illiterat heller, eftersom det engelska ordet "sailor" används korrekt. Jag hade nog själv valt det svenska alternativet "sjöman", men vi har alla olika konstnärliga preferenser.

 

Det här skulle fungera bra i mitt arbete, men alla (sic!) skulle förstöra läsbarheten för mina seminariemedlemmar, så jag håller mig nog till det jag redan har i dokumentet. Om jag vill raljera mot homofoba, islamkritiska sailors gör jag det någon annanstans. Typ krogen.

Av alfie - 15 november 2012 18:44

Jag kan inte riktigt släppa det här. Hela himla Sverige är i uppror och skriker sig hesa för att uppenbara faktum äntligen fått konkreta bevis. Det räcker med att snabbt bläddra bland Sverigedemokraternas motioner för att dagens nyheter åtminstone får mig att tänka i klyschor. (No shit, Sherlock, Sparka in den öppna dörren etc.)


Nu har jag egentligen inte tid till att raljera att den verkliga nyheten inte är att Kent Ekeroth och Erik Almqvist grundar sina politiska uppfattningar i främlingsfientlighet och sexism, utan att de så handlöst beter sig idiotiskt ute bland folk. Det intressanta i sammanhanget är även att den mest burduse och storkäftade (Almqvist) är den Sverigedemokrat som faktiskt skrivit flest vettiga lagförslag. Alltså, mer än ett.


Jag har väldigt lite förtroende för våra statsråd, men integrationsminister Erik Ullenhag kan mycket väl vara undantaget. Dessvärre föregås programmet av himla reklam, men jag tycker ändå att det är sevärt. 


http://www.tv4play.se/program/veckans-politik?video_id=2240560


(Spoiler: Jimmie Åkesson berättar att han sover med ett bollträ vid sängen. Jag är inte så förvånad, men vad sjukt! Jag avskyr verkligen hans åsikter och hur han lurar svenska folket, men att slå ihjäl honom känns väl lite överdrivet? En utskällning vore på sin plats, eller kanske en vegansk tårta i ansiktet, men att mörda karln? Så bra på att debattera är han ju inte. Det är hans parti som bygger på våldsamma ideologier.)


Nu måste jag skriva uppsats. Fortsättning lär följa.


Av alfie - 15 november 2012 12:30

Egentligen borde jag väl vara nöjd: För några dagar sedan skrev jag som någon kanske minns om att jag skulle springa ner till tingsrätten idag för att vittna mot en tjuv som jag hjälpte till att gripa på jobbet för några månader sedan.


Jag var sjukt osugen på det, mest eftersom jag anser att mildare ekonomisk brottslighet inte skall bestraffas med fängelse. Eller, det beror kanske på motivet. Det vore mer konstruktivt för staten att lägga pengar på att få tillbaka vissa personer i samhället, än att hålla dem utanför. Det frågas för lite varför i dagens samhälle.


Eftersom det var min himla skyldighet att infinna mig vid förhandlingarna. (Osexigt att behöva betala rättegångskostnader som vittne) var jag på plats 20 minuter före utsatt tid. Vid exakt tid kommer en stiligt klädd kvinna med stolt hållning. Hon visade sig vara vittnesstöd. Jag var kanske inte så traumatiserad, men jag hade inte en aning om hur jag skulle bära mig åt, rent logistiskt, men hon hade en bild av en rättsal och förklarade hur allt skulle gå till. Jag lugnade ner mig och väntade. En liten grupp gymnasielever satt också och väntade, eftersom de skulle studiebesöka samma rättegång jag var ett kugghjul i.


Sedan kommer kallduschen: Den åtalade hade inte kommit. De kunde inte heller få tag på honom. Förhandlingar sköts således upp och jag hade alltså tvingat mig upp ur sängen i ottan, trots att katten låg på min arm och spann, för att göra min plikt mot samhället, och så blev det inget. Inte ens tjuvar kan man lita på!


I samma moment kommer ännu en glad och nästan provocerande trevlig person fram och förklarar vad som hänt och frågar om jag haft några utgifter för att komma. Även om jag inte var edsvuren svarade jag sanningsenligt "Näääe"

 - Är du säker på det? Frågade hon, om möjligt ännu trevligare

 - Helt säker.


Jag HADE kunnat jobba idag, men tackade nej eftersom jag skulle vittna. Man vill ju inte slösa på skattepengar i onödan tänkte jag. Det är ju det Annie Lööf är till för.


Det positiva med inställandet är att jag har en deadline idag, på ett arbete som jag borde börjat med förra veckan. Hoppas ett halvkilo kaffe räcker, för nu blir det hetsskrivande för min del. En textvetenskaplig analys av min twitterfeed. Oh the joy!



Presentation


Min plattform där jag kan ägna mig åt en lång orgie av självförhärligande, förlöjligande, gubbgrinighet, det-var-bättre-förr-illusioner och politiska kommentarer. Och kanske lite kultur.
Följ mig gärna på Twitter! Där heter jag @mrTyft

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards